Manglende betaling fra kunder kan koste din virksomhed dyrt

Det kan både blive dyrt og ressourcekrævende for din virksomhed, hvis dine kunder ikke betaler til tiden, men hvad er reglerne for rykkere og inkasso?

Som erhvervsdrivende er der altid en risiko for, at dine kunder ikke betaler det, de skylder, og det kan føre til både ærgrelse og frustration, men det kan også føre til yderligere økonomiske omkostninger for din virksomhed. Derfor er det vigtigt at kende reglerne og have en klar politik for indkrævning af udeståender.

Ifølge advokat Roberto Panada fra Alliance Advokater kan man tage nogle forholdsregler for at undgå manglende betaling fra kunder. Første skridt er at kende sine kunder. ”Når man får nye erhvervskunder, er det en god idé at tjekke kundens CVR-nummer på www.cvr.dk for at sikre sig, at der er tale om en registreret virksomhed, og hvem der ejer og tegner virksomheden. Er det en privat kunde, bør man overveje at få tjekket, om vedkommende står registreret i RKI eller Debitor Registret”, fortæller Roberto Panada. ”Det er desuden vigtigt at have styr på virksomhedens aftaler, så der ikke opstår tvivl om, hvorvidt der er indgået en aftale, og hvad der er aftalt. Aftaler bør af bevismæssige årsager være skriftlige. Hvis der ikke er indgået en skriftlig aftale, er det en god idé at sende kunden en ordrebekræftelse, eventuelt blot ved e-mail.”

Tøv ikke med at sende rykkere
Efter sidste rettidige indbetalingsdag kan du fremsende den første rykker. ”I nogle tilfælde kan manglende betaling skyldes en menneskelig eller teknisk fejl. Derfor kan man i første omgang henvende sig til kunden med en venlig erindring”, fortæller Roberto Panada og fortsætter: ”Dog anbefaler vi altid, at man efter sidste rettidige indbetalingsdag, efter evt. henvendelse, sørger for at udsende den første rykker”.

Ifølge renteloven kan man som erhvervsdrivende fremsende op til tre rykkere med gebyr for det samme krav, og der skal være mindst 10 dage imellem rykkerne.  Hvert rykkergebyr må højst være på 100 kr. og tillægges ikke moms.

Hvis kunden ikke betaler
”Betaler din kunde stadig ikke sin regning efter første eller anden rykker, kan du varsle om, at sagen overgår til inkasso ved advokat, hvis der ikke sker betaling indenfor 10 dage. Herefter bør du kontakte en advokat, som kan udarbejde og fremsende en såkaldt inkassoskrivelse, hvori skyldneren pålægges takstmæssige inkassoomkostninger og opfordres til at betale inden for yderligere 10 dage”, fortæller Roberto Panada, som altid anbefaler at søge hjælp hos en advokat i forbindelse med inkassosager.

Alliance Advokater opstiller en række huskeregler, når du indkræver udeståender:

  • Du kan opkræve morarente efter renteloven, p.t. 8,05 p.a. af det skyldte beløb, regnet fra 30 dage efter fakturadato. Hvis der forudgående er aftalt en tidligere betalingsfrist, kan rente kræves fra dette tidspunkt.
  • Du kan i sager, hvor kunden er erhvervsdrivende, kræve højere rente, hvis dette er aftalt. En oplysning på en faktura om højere rente ved forsinket betaling udgør ikke i sig selv en sådan aftale, med mindre kunden tidligere har betalt fakturaer med samme rentevilkår uden at gøre indsigelse.
  • Du må højst opkræve 100 kr. pr. rykker – dog maksimalt tre gange og med minimum 10 dage mellem hver rykker.
  • Du kan ydermere i sager, hvor kunden er erhvervsdrivende, pålægge et såkaldt kompensationsgebyr på p.t. kr. 310,00.
  • Du kan med fordel varsle inkasso og omkostninger til en advokat i din sidste rykker, hvor du gør skylderen opmærksom på, at omkostningerne til en advokat i forbindelse med inkasso betales af skyldner.

 

Pressefoto: Colourbox.com

FLERE NYHEDER

PRESSEKONTAKT

Roberto Panada

+45 3957 0000
rpa@thadv.dk

DOWNLOAD BILLEDE

Klik på billedet for at downloade