Markedsføring via e-mail bliver snart lettere
Erhvervs- og vækstministeren fremsatte den 12. oktober 2016 lovforslag til en revideret og forenklet markedsføringslov. Loven vil blandt andet lempe reglerne for, hvornår og hvordan virksomheder må markedsføre deres produkter og ydelser via e-mail til forbrugere og andre virksomheder.
“De nuværende regler har gjort mange erhvervsdrivende usikre på, præcist hvad de må eller ikke må, når det gælder markedsføring via elektronisk post. Det nye lovforslag lemper reglerne på området og gør dem lettere at praktisere”, udtaler Alliance Advokater.
Virksomhederne kan udvide indholdet
Markedsføringsloven har i mange år begrænset indholdet af e-mail-markedsføring til virksomhedens ‘egne tilsvarende produkter’. Anbefalingen fra markedsføringsudvalget bag revideringen af loven lyder imidlertid, at indholdet skal styres af de forventninger, virksomheden har skabt hos forbrugerne.
“I praksis betyder det, at virksomhederne kan udvide indholdet. Forbrugerne skal bare vide på forhånd, hvad det indebærer og godkende det. Køber man f.eks. sin nye mobiltelefon i det lokale supermarked, er markedsføringen ikke begrænset til elektronik. Alle supermarkedets produkter kan under nærmere betingelser indgå i markedsføringen”, forklarer Alliance Advokater.
Virksomheder kan omgå samtykke
Normalt må en virksomhed ikke sende e-mail-markedsføring uden samtykke fra modtager. Det gælder både i forhold til forbrugere og andre virksomheder. Hvis det nye lovforslag vedtages, bliver det under nærmere betingelser fremover muligt at omgå det obligatoriske samtykke.
“Lovforslaget er skabt i den ånd, at det skal skabe de bedste forudsætninger for velfungerende markeder. Her har udvalget lagt vægt på, at formelt samtykke ikke bør hæmme de tilfælde, hvor det kan være praktisk for virksomheder at kunne kommunikere”, forklarer Alliance Advokater og fortsætter:
“Det formelle krav om samtykke kan omgås, hvis afsender enten har modtager som kunde eller har fået modtagers e-mailadresse i forbindelse med tidligere erhvervsmæssig kontakt. Det kan f.eks. være, at de to parter har mødt hinanden til et møde. Her kan det måske skabe et værdifuldt samarbejde, hvis de efterfølgende udveksler markedsføringsmateriale. Det kræver dog, at markedsføringens indhold er relevant for modtagers arbejdsfunktion”, påpeger Alliance Advokater.
Lovforslaget forventes at træde i kraft 1. juli 2017
Vil du vide mere om, hvad det nye lovforslag kan betyde for din virksomhed, kontakt Alliance Advokater.
Læs mere om Alliance Advokaters arbejde på www.allianceadvokater.dk
rkedsudvalgets rapport om den nye markedsføringslov her
.
Alliance Advokater er en ny forening og et fagligt netværk blandt advokatvirksomheder i Hovedstadsregionen. Foreningen stiller en bred vifte af juridiske kompetencer til rådighed for private, virksomheder og organisationer. Læs mere om foreningen på www.allianceadvokater.dk